پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183057
بازار جهاني چشم به راه افزايش توليد طلاي سياه ايران
تاریخ انتشار : 1394/07/04 11:29:04
نمایش : 1259
بنابراعلام وزير نفت با پايان تحريم‌ها توليد طلاي سياه کشور به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار تحريم نفت ايران اقدامي است که از سوي برخي از کشورهاي جهان به رهبري ايالات متحده به منظور جلوگيري يا محدود کردن برنامه هسته‌اي ايران صورت گرفت. کشورهاي تحريم کننده هدف خود از اين تحريم ها را محروم کردن اين کشور از درآمدهاي نفتي و وادار کردن آن به همکاري با جامعه جهاني براي بر طرف کردن ابهامات درباره برنامه احتمالي هسته‌اي نظاميش مي دانند. 
 
اين تحريم‌ها با ابزارهايي مستقيمي، همچون تحريم خريد و يا خريداران، و نامستقيمي، همچون تحريم بيمه‌اي کشتي‌هاي نفتکش و يا تحريم بانکي، اعمال و با هدف انصراف خريداران نفت اين کشور و رو کردن آن‌ها به ديگر عرضه کنندگان اين کالا انجام مي‌شوند. 
 
بنابراين با اعمال تحريم‌هاي گسترده از نيمه دوم سال 90 سرمايه‌گذاران خارجي از صنايع نفت و گاز کشور خارج شدند که توسعه اين صنعت در بخش‌هايي با مشکل مواجه شد و ظرفيت توليد نفت نيز به سبب تحريم نقل و انتقالات مالي و کشتيراني کشور کاهش يافته و درآمد ايران از محل صادرات نفت به پايين‌ترين حد خود رسيد. 
 
به نظر برخي کارشناسان کاهش وابستگي به نفت جز دستاوردهاي تحريم براي ايران بوده است و بايد به اين نکته توجه کرد که به خصوص در صنعت نفت ايران توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي ايجاد شده در دوره تحريم در زمينه پيمانکاري، ساخت تجهيزات، طراحي فرآيندها،‌ توليد مواد و کاتاليست‌هاي راهبردي پس از برداشته شدن تحريم‌ها با چه سرنوشتي مواجه خواهند شد؟ 
 
صنعت نفت و گاز ايران نياز جدي به تکنولوژي و سرمايه جهت برون ‌رفت از شرايط کنوني دارد که حل اين دو مورد نياز به مشارکت شرکت‌هاي نفتي بين‌المللي دارد. 
 
ايران براي بهبود شرايط بخش نفت و گاز خود نياز به سرمايه و تکنولوژي دارد که هر دوي اين موارد توسط شرکت‌هاي نفتي بين‌المللي قابل تأمين است. از زمان روي ‌کار آمدن دولت يازدهم مذاکرات غيررسمي متعددي بين مسئولان وزارت نفت ايران و نمايندگان شرکت‌هاي بين‌المللي صورت پذيرفته است.  
 
ايران که چهارمين ذخاير بزرگ نفت جهان را در اختيار دارد و منتظر لغو تحريم‌هاي آمريکا در راستاي توافق هسته‌اي ماه ژوئيه براي افزايش توليد نفت خود است که در حال حاضر حدود 2 ميليون و 800 هزار بشکه مي‌باشد. 
 
تحليلگران مي‌گويند، ايران قادر است توليد نفت خود را ظرف شش ماه پس از لغو تحريم‌ها روزانه 600 هزار تا يک ميليون بشکه افزايش دهد . 
 
بيژن زنگنه وزير نفت درباره ميزان توليد نفت ايران در روزهاي اخير گفت: ميزان توليد نفت ايران پيش از تحريم‌ها 3 ميليون و 900 هزار بشکه در روز بوده که پس از تحريم‌ها يک ميليون بشکه آن کاهش يافت. 
 
وي تصريح کرد: هم اکنون ميزن توليد نفت ايران روزانه بيش از 2 ميليون و 800 هزار بشکه در روز است که يک ميليون بشکه آن صادر مي‌شود. 
 
زنگنه ادامه داد: به محض لغو تحريم‌ها ايران آمادگي اين را دارد که براي گسترش بازار صادراتي 500 هزار بشکه توليد خود را افزايش دهد. 
 
در اين ارتباط، زنگنه خرداد سال گذشته از توانايي توليد نفت با ظرفيت توليد روزانه چهار ميليون بشکه نفت طي مدت نزديک به چهار ماه پس از لغو تحريم ها خبر داده بود.  
 
به گفته وي: ما خيلي سريع قادريم به ميزان نيم ميليون بشکه در روز توليد خود را افزايش داده و پس از چند ماه اين افزايش را به 700 هزار بشکه برسانيم. 
 
 وزير نفت در مورد توانايي ايران براي افزايش يک ميليون بشکه يي توليد تاکيد کرده بود اين ميزان افزايش توليد با استفاده از مجموع ظرفيت توليد از مدار خارج شده در ميدان هاي نفتي انجام مي شود و به همين دليل به سرعت قابل دستيابي است. 
 
گفتني است ايران در دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت مي‌تواند يک ميليون بشکه توليد کرده تا بتواند سهم از دست رفته خود را در بازار به دست آورد.
 
همچنين سيد محسن قمصري با اشاره به اين که طي سه سال گذشته نفت خامهاي جديدي وارد بازار شدند که جاي نفت ايران را گرفتند، تصريح کرد: با توجه به وضع بازار، برنامه ريزي لازم صورت گرفته و افزايش ٥٠٠ هزار بشکه اي توليد نفت ايران بلافاصله پس از لغو تحريمها به راحتي  در بازار قابل جذب است. 
 
وي با اشاره به آمادگي مشتريان سابق ايران براي خريد نفت يا افزايش آن پس از لغو تحريمها به کشورهاي جديدي که خواستار دريافت نفت از ايران هستند اشاره کرد و درباره افزايش واردات نفت ژاپن از ايران طي ماههاي اخير گفت: ميزان واردات نفت خام ژاپن از ايران تفاوت معناداري نکرده است.
 
گزارش: حبيبه رحيميان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html